tisdag 24 september 2013

Ärmen

Ärmen till det fyrkantiga ärmhålet har justerats ett flertal gånger. Det tog lång tid innan jag blev nöjd. Det är svårt att få en ärm att se snygg ut när ärmhålet är fyrkantigt. Det blir automatiskt ett veck som går från hörnet på ärmhålet.
Jag har försökt med lite olika justeringar på ärmkullen.

Så här fint blir det fyrkantiga ärmhålet.


Jag har gjort om ärmen flera gånger. Det är alltid lika viktigt att hållningen stämmer. Det betyder att ärmen ska vara ca 1,5 cm större än ärmhålet. Men eftersom jag har ett fyrkantigt ärmhål så får jag inte lägga någon hållning alls på den första lilla delen av ärmkullen.


Här testade jag hur det skulle bli om jag nöp i ärmen där jag tyckte att det bildades ett veck och la till den vidden mitt på kullen istället. Jag tyckte inte att det blev så stor skillnad så den här ärmen sydde jag aldrig upp.


Det här fick till slut bli den slutgiltiga ärmen. Jag har tagit bort rätt mycket av vidden på ärmkullens övre del i ett försök att få ärmen att luta framåt. När hållningen var för liten så spräckte jag kullen längs mittlinjen, särade på fram och bak och automatiskt så höjdes kullen lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar