tisdag 23 april 2013

Beskrivning på Dominorutor

Min dominofilt växer. Jag stickar en ruta varje gång jag ser på ett avsnitt Revenge. Rutorna är lätta så det är en perfekt syssla för en sån som mig som gärna inte "bara" sitter och kolla på något. En dominofilt är perfekt att sticka om man har massa restgarner som man inte vet vad man ska göra av. Mina garner är dock inte restgarner, restgarnerna sparar jag till mormorsrutorna..




Här kommer en beskrivning på hur jag stickar mina rutor:

På varje varv: Lyft första maskan och sticka sista maskan i den bakre maskbågen.

Lägg upp 31 maskor.
Börja med ett varv räta maskor, detta blir avigsidan. Avigsidan stickas alltid med endast räta maskor.

Rätsidan minskas med 2 maskor varje varv och stickas såhär:
Lyft första maskan, sticka 13 räta maskor. Lyft 2 maskor, sticka 1 maska, lyft sedan över de 2 lyfta maskorna och släpp dem (du har nu minskat med två maskor). Sticka 13 räta maskor, sticka sista maskan i bakre maskbågen.

Sticka avigsidan med bara räta maskor.

Sticka sedan rätsidan igen:
Lyft första maskan, sticka 12 räta maskor, lyft 2 maskor, sticka 1 maska, lyft sedan över de 2 lyfta maskorna och släpp dem (du har nu minskat med två maskor). Sticka 12 räta maskor, sticka sista maskan i bakre maskbågen.

Sticka avigsidan med bara räta maskor.

Rätsidan:
Lyft första maskan, sticka 11 räta maskor..... och så vidare, minska tills du bara har en maska kvar. Klipp av tråden och fäst den.

Sticka två likadana rutor. När du sedan stickar den tredje rutan plockar du upp 15 maskor vardera från de två färdiga rutorna. På det första aviga varvet plockar du upp en maska i mitten så att du har 31 maskor när du stickar ditt första räta varv.

Fortsätt sedan genom att sticka fler ensamma rutor som du kan fylla på med på bredden, och plocka upp maskor från redan stickade rutor för att fylla på med på höjden.

Lycka till!




Om ni undrar något över beskrivningen så är det bara att säga till.

1 kommentar:

  1. Hej, hur gör jag för att "plocka upp maskor" på de två första rutorna när jag ska börja på den tredje? jag har försökt googla men hittar ingen bra beskrivning.

    //Susanne

    SvaraRadera