tisdag 23 april 2013

Materiallära

Jag läser materiallära i skolan. I höstas läste vi allt som hade med naturmaterial att göra. Nu läser vi om syntetfibrer och regenatfibrer. Jag tycker att det är jätteintressant och försöker suga i mig så mycket kunskap som mitt minne tillåter mig komma ihåg.

Här om dagen gick vi igenom olika stretchmetoder, alltså hur man kan göra ett tyg stretchigt. Det finns flera olika sätt. Det vanligaste för att skapa stretch är att använda elastan. Som man hör på namnet så är elastan elastiskt. Man tar en annan fiber, till exempel en bomullsfiber om man ska göra stretchjeans, och så lindar man den runt den jättetunna elastantråden. Man använder mycket bomullstråd så att när man sen drar i elastantråden så finns det så mycket bomullstråd så att den kan åka med elastantråden ut. Eftersom elastantråden är elastisk åker allting tillbaka när man släpper elastantråden.

Om du kollar i dina jeans är det troligtvis någonstans runt 98% bomull och 2% elastan. Jag hade trott att det skulle behövas mer elastan med tanke på att det är en elastantråd inuti varje bomullstråd som vi ser med ögat när vi kollar nära på jeanstyget. Men på materialläran kollade vi på ett tyg med elastanstretch. Vi plockade fram våra små förstoringsglas och tittade riktigt nära. Då såg vi hur pass mycket tunnare elastantråden är och det kändes inte så omöjligt att elastanet bara är 2% i ett par jeans....

Jag försökte fota genom luppen. Elastantråden är den tunnaste tråden, förväxla den inte med de två vågräta linjerna högst upp och längst ner, de är från mitt anteckningsblock. Den tjockare tråden är i det här fallet viskos tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar