fredag 12 april 2013

Full rulle

Vi har inte haft så mycket lektionstid de senaste två veckorna. Det har gjort att jag har haft tid till massa annat som jag annars aldrig känner att jag hinner med.

För att utnyttja ledigheten ordentligen steg jag upp redan vid sju i måndags. För mig som absolut inte är morgonpigg var det lite segt. Men när jag redan hunnit allt jag planerat in innan det ens blivit dags för lunch så var det värt mödan att stiga upp trött. Jag önskar verkligen att jag var morgonpigg!

Anledningen till att jag ville komma igång och jobba var för att jag skulle slipa mitt köksbord. Jag har aldrig slipat något med slipmaskin förut, men det var mycket lättare än jag trott och blev riktigt snyggt! Köksbordet är ett furubord som jag fått av min mormor och morfar. Pyret, mormor och morfars hund flera år tillbaka älskade det här bordet. När mormor och morfar inte var hemma hoppade hon upp på det så att hon kunde titta ut genom fönstret på övervåningen. Bordet var alltså i stort behov av slipning efter mycket slit från små hundklor. Bordet väger mer än vad jag orkar bära och var ett perfekt offer för en första-gångs-slipare som jag.

Bordet innan och efter slipningen.

Jag har fått låna nyckeln ner till pannrummet så att jag kan stå och slipa där. Jättebra så att jag slipper allt damm i min lägenhet. Men det är lite kusligt där nere. Det står kvar massor av tomma gamla vattenbehållare. De här bruna i trä är ifrån början på 50-talet någon gång. Men det var inte bara källaren som såg läskig ut, jag såg nog också ganska läskig ut med damm i hela ansiktet och mask för munnen...






Sen i dag hade jag världens sötaste klasskompisar som erbjöd sig att komma med mig hem och måla mitt bord. Verkligen guld värt. Det gick superfort när vi var tre, och det var såklart mycket trevligare också.


Nu ska färgen få torka ordentligen innan jag ska måla ett lager till. Sen är det bara ovansidan på bordet som också ska få färg och sen har jag ett köksbord igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar