onsdag 21 augusti 2013

Hur man virkar mormorsrutor

På min förra blogg finastestina.wordpress.com la jag ut massor av tips på mönsterkonstruktion och sömnad. Den här beskrivningen på hur man gör mormorsrutor är tagen därifrån. Men jag tycker att beskrivningen är så bra och tydlig så jag tänkte att jag kunde visa den här också.
1. Gör en töjbar ögla.
image
2. Virka ca 8 luftmaskor. Det beror lite på vilket garn du har och vilken storlek på nålen du använder. Tycker du att det blir för stort testa med några färre, eller om det blir för litet gör några extra. Du märker det när du är på steg 4-5.
image
3. Virka en smygmaska i den första luftmaskan så att du får en ring.
image
4. Gör 12 fasta maskor kring ringen. Eftersom de fasta maskorna är lätta att flytta på så är det bara att tränga ihop dem om du tycker det känns för tajt.
image
5. Gör en smygmaska i den första fasta maskan för att sluta ringen.image
6. Virka 3 stolpar, endast en i varje fast maska. Tips! Det kan vara lite klumpigt att börja varvet med en stolpe, därför ersätter jag den första stolpen med 3 luftmaskor istället.image
7. Efter de 3 stolparna gör du 3 luftmaskor.image
8. Gör sedan 3 stolpar i de tre kommande fasta maskorna. De luftmaskor du precis gjorde i steg 7 bildar hörnet i fyrkanten.image
9. Fortsätt på samma sätt. 3 luftmaskor, 3 stolpar, 3 luftmaskor, 3 stolpar, 3 luftmaskor.image
10. När du kommit varvet runt gör du en smygmaska högst upp i den första stolpen för att sluta varvet.
image
11. Ta dig fram med tråden till den första luftmaskbågen genom att göra smygmaskor.image
12. Här valde jag att byta färg. Jag börjar varvet med 3 luftmaskor (för att slippa börja varvet med en stolpe).image
13. Efter de 3 luftmaskorna gör jag 2 stolpar till i luftmaskbågen. Blir de för utspridda är de lätta att flytta på, se skillnaden mellan den här och nästa bild. Stolparna ska vara trycka mot höger för att man ska få plats med att göra ett hörn.image
image
14. Gör 3 luftmaskor och sedan 3 stolpar i samma luftmaskbåge som innan. Det bildar hörnet på fyrkanten.image
15. Gör 2 luftmaskor och sedan hörnet igen, alltså: 3 stolpar, 3 luftmaskor, 3 stolpar i samma luftmaskbåge.image
16. Upprepa varvet ut. Glöm inte att göra 6 stolpar med 3 luftmaskor i mellan i varje luftmaskbåge. Annars blir rutan rund istället för fyrkantig.image
17. Gör en smygmaska överst på första stolpen på varvet för att sluta fyrkanten. Ta dig sedan fram till nästa luftmaskbåge genom att göra smygmaskor. Här valde jag att byta tillbaka till den första färgen igen. Sen börjar man om. 3 luftmaskor och 2 stolpar.image
18. 3 luftmaskor och 3 stolpar. Virka sedan 3 stolpar i nästa luftmaskbåge och sedan 3 luftmaskor.
Skillnaden när man kommer ut och gör större varv är att man måste vara uppmärksam på vart hörnen sitter. För ju större rutan blir ju fler luftmaskbågar kommer det finnas, men det är bara 4 av dem som ska göras som hörn.image
19. Upprepa varvet ut.image
20. I slutet av varvet fäster du det med en smygmaska. Nu är det bara att fortsätta varv efter varv. Mormorsrutan kommer bara bli större och större. Lycka till!image
Om det var något som kändes oklart i min beskrivning är det bara att lämna en kommentar så ska jag försöka förklara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar